Room – Emma Donoghue

Room köptes för ett år sedan när jag besökte London. Sedan har den fått stå och bida sin tid i bokhyllan. Nu äntligen landade blicken på den och vi har spenderat några timmar tillsammans.

Jack har precis fyllt fem år och hans världsbilder skiljer sig rätt rejält från din och min. I hans värld existerar tre människor; han själv, hans mamma och old Nick. Alla andra är påhittade och bor i TVn. Världen är inte större än ett rum. Det här är en historia om hur en pojkes värld ändras drastiskt när han och hans mamma kommer ut ur rummet. För Jack blir inte förändringen välkommen och allt det nya är mycket skrämmande.

Detta är Jacks historia, berättad ur hans perspektiv och jag fångas av det naiva i boken. Jag förstår varför Jack har svårt att vänja sig vid den mycket större värld och jag funderar konstant på hur han kommer att fungera i större sociala sammanhang som till exempel skolan. Jag vill vara med och lyssna på psykologens samtal med familjen.

Emma Donoghue har skrivit en bok som jag, trots dess hemska innehåll, fann riktigt gripande och full av hopp. För trots den hemska historien är Jack en mycket älskad pojke, som egentligen hade en bra barndom i rummet. Han visste inget bättre.

One thought on “Room – Emma Donoghue

Kommentera

