Jag reser ensam – en norsk trevlighet.

Jag reser ensam av Tore Renberghamnade i min brevlåda en stund innan jul. Tyvärr hanns den inte riktigt med innan jul utan böev istället mitt sällskap i mellandagarna. 2011s sista bok. Det blev ett riktigt trevligt avslut på året. Jarle Klepp är huvudperson i boken och har brevvägen fått reda på att han är pappa till en 7-årig liten flicka och att hon dessutom ska komma och bo hos honom i en vecka. Jarle är en rätt så dryg litteraturdoktorand som anser sig vara intellektuellt överlägsen. När dottern Charlotte Isabell kommer blir det ändringar i Jarles liv. Ändringar han inte riktigt gillar till en början.

Mysig bok med humor och charm. Jarle har lite för långa monologer med jämna mellanrum som blir lite tradiga men på det stora hela riktigt bra. Hoppas på fler översättningar av Tore Renbergs böcker. Vad jag har fattat finns det fler böcker om Jarle.

3 thoughts on “Jag reser ensam – en norsk trevlighet.

  1. den här vill jag läsa! vet inte hur du förhåller dig till Min Kamp:arna, men i en av de sista delarna är det en vansinnigt rolig passage om hur Knausgård & Renberg lär känna varandra

  2. Mannen som älskade Yngve är första boken om Jarle och den finns utgiven på svenska. Har läst både den och Jag reser ensam och skulle gärna läsa även de andra böckerna om Jarle. Gillar Renbergs värme.

Kommentera

