Barira – kärlek och misär

För Mahir, Isse, Aron och Mugith kretsar vardagslivet i Örebro kring Barira. På sina olika sätt är dessa unga killar besatta av Barira. Och hennes relation till dem är oklar och föränderlig, de lever i något slags ständigt hopp och misär.

Boken utgörs av dessa unga muslimska killars berättelser om vardagen, kärleken och för några av dem – den politiska delen av islam. Trots att boken tar upp flera intressanta teman och inte är särskilt tjock tog det tid för mig att ta mig igenom den. Historierna känns lite för lösryckta och man kommer inte ner på djupet hos någon av karaktärerna. Första kapitlen fängslas jag av de krångliga men poetiska och stundom mycket roliga formuleringarna, men språket täcker i mina ögon inte upp för en historia där den röda tråden är mycket svag. För mig lovade boken mer i början än vad som levererades.

Kommentera

