Lucka 20 – julsagornas tid

Nu är det bara ett par dagar kvar till jul, och för oss vuxna betyder det väl ofta en viss stress. Det är mycket som ska fixas och göras klart innan den stora dagen är kommen.

Annat var det när jag var liten. Då räknade jag och mina syskon ner dagarna i flera veckor och veckan före jul var vi förväntansfulla, rastlösa och otåliga. Min kära mormor brukade då sätta oss framför sin samling av Bland tomtar och troll. Hon hade alla utgåvor ända bak till tidernas begynnelse kändes det som. Och medans föräldrarna julstressade låg vi utsträckta and på soffan, djupt försjunkna i såväl de gamla klassiska sagorna som nyare berättelser. Allt samlat i dessa sagoböcker som varje år förnyades. Och varje julaftonsmorgon låg årets nya bland tomtar och troll under granen. Så att vi skulle ha något att göra på morgonen och låta de vuxna sova.

När jag känner mig stressad i julstöket händer det att jag rotar fram mina gamla sagoböcker och läser om bortbytingar, prinsessor och små tomteväsen. Det är något att prova för er som känner mer stress än julstämning!

 

Kommentera

