Afrodites klinik för motvilliga älskare.

Tjoho, jag har läst ut en bok! Boken som kickade igång läslusten är Marika Cobbold Hjörnes Afrodites klinik för motvilliga älskarei. Som titeln antyder har Afrodite problem med att få människorna på jorden att leva lyckliga i alla sina dagar. När Rebecca Finch, en kärleksförfattare, börjar tvivla på sina egna böcker och anser dem falska får Afrodite nog och måste göra något åt det. Sonen Eros och Afrodite bestämmer sig för att hitta Rebeccas sanna kärlek och försöka få rätsida på människornas tro på kärleken. Dessutom behöver hon få tyst på Athenas skadeglädje och Heras överlägsna blickar.

Detta var precis vad min läslust behövde för att hitta tillbaka igen. Lättsam läsning men med en tvist. Har alltid varit fascinerad av de grekiska gudarna och var ett stort fan av Hjältar och monster på himlavalvet av Maj Samzelius och här får jag en annan bild av de egotrippade gudarna. Roligt. Den är inte heller så sliskig som en del chicklits blir, utan rätt så förnuftig. Kärleken ses som ett nödvändigt ont från Afrodites sida samtidigt som den ses som något onödigt och skadligt från Rebeccas. Det resoneras hej vilt men utan allt det där rosaskimret som ibland kan bli lite för mycket. Rekommenderas.

 

3 thoughts on “Afrodites klinik för motvilliga älskare.

  1. Jag gillade ocksa den har, dels for att jag gillar gudhistorier Big Time, dels for att jag ar en sucker for Cobbold-Hjorne. Hennes bocker ar fornuftiga och gor mig glad, helt enkelt.

Kommentera

