Lucka 6 – Julklappstips från Sandra Gustafsson

I dagens lucka hittar vi tankar från Sandra Gustafsson, författare till bl.a. Maskrosungen och Svedd.

Jag, som har grå tinningar och därför snart är jättegammal, har en viss erfarenhet av julen. Jag har bland annat två barn som varje år önskar sig julklappar. Problemet är att det känns som att deras önskningar går på repeat, det är ungefär samma saker som önskas varje år: Playstationspel, DVD-filmer, biocheckar och pengar.

Ska det bli något mer så lämnas den fantastiska uppgiften till mig och deras pappa.

Vi ska alltså hitta på något själva. Åh hemska tanke.

Strumpor var kul ett år, böcker är helt ointressant. Jag köper i och för sig alltid böcker i julklapp till mina barn, och mina barn läser aldrig böckerna.

Det här året ska jag ge mina barn deras egna kommentarer.

Jag är en sådan mamma som skriver ner roliga saker som ungarna kläcker ur sig och varje gång jag hittar de här kommentarerna och läser upp för respektive berört barn blir reaktionen alltid densamma: de ler. Och de ber mig att spara. Klart jag gör!

Jag gjorde till och med en riktig bok med en del av kommentarer i och lät en illustratör ge liv åt allt, den var mycket uppskattad. Av mina barn.Men jag har ju fler roliga kommentarer sparade så jag tänker trycka upp några väl utvalda och göra varsin liten tavla som de ska få i julklapp.Mina barn är 17 och 12 år, så det är en hel del text att gå igenom för att hitta just det där som är extra roligt, träffande och minnesvärt.Det blir personligt, och jag kan inte tänka mig en finare julklapp än den som någon har gjort själv. Vill man göra det ännu mer avancerat kan man t ex göra egna kalendrar på nätet och lägga in kommentarerna här och där som en liten detalj.

Har du inga barn? Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

/Sandra

Kommentera

