Lucka 3 – Årets julklapp.

Årets julklapp till bokmalen är förutom böcker naturligtvis läsplattan. Men vilken ska man egentligen satsa på? Här är ett litet urval och de som jag personligen är sugen på =)

Kindle – Den läsplatta som jag hör mest om i bokbloggsmaffian. Den ska vara lättnavigerad och ha hela amazon till sitt förfogande. Nackdelar med denna är att den bara läser ett visst format och inte det vi har gjort till standard här (pdf, epub) men med lite trix ska det gå att komma runt detta. Kindle går att beställa med olika minne och funktioner men ska visst ha rätt lång leveranstid. Priser runt 1000 lappen.

iRiver Story – En enkel läsplatta med E-ink (bokliknande upplösning) som kommer med 600 (!) klassiker redan. Precis som kindlen kan man köpa böcker direkt på plattan. Pris runt 1500 kr.

iPad – Jag räknar iPad som en läsplatta men självklart är den så mycket med. Här kan du läsa E-böcker i alla format (amazons egna, epub och pdf) i och med att det finns appar för allt. Dyrast i högen, men med många användningsområden. Runt 5000:-.

5 thoughts on “Lucka 3 – Årets julklapp.

  1. Hej!
    iRiver Story Hd har jag och jag är mycket nöjd! Lätt att bära med sig och lätt att läsa på men den går inte att köpa böcker till direkt. Man måste gå via en dator och sedan föra över till plattan via USB. Den tar e-libs format epub utan trix och har en engelsk ordlista inbyggd, Mycket batterisnål eftersom den inte har upplyst skärm. Jag gillar!

Kommentera

