Geim – en bok som tog sig

Informationstexten till den här boken var riktigt lockande och föga förvånande hamnade den rätt högt upp på min läslista. Tyvärr i en tid av lässvacka. Men efter ett grabbande i kragen och en kväll i läsningens tecken inte bara fastnade jag i boken, utan jag slukade den. Den tog sig ordentligt på slutet och lämnade en del lösa trådar (del två finns väl redan i inbunden version) som kommer att redas ut i del två.

Spännande bok om ett mycket farligt spel som spelas i den verkliga världen. Gör olika stunts och få pengar för dem, men glömt inte regel nr 1; berätta inte för någon. Henrik hamnar av en slump (eller?) i spelet, men det visar sig bli farligare och mer verkligt än vad han trodde det skulle kunna bli och i slutändan måste han ta ställning till om det är värt det.

En bra debut av Anders de la Motte även om jag ibland blir lite trött på språket. Det är en del slang och engelska låneord (de fula bl.a.) som stör en del för mig. Jag tycker egentligen om när språket är innovativt, men i det här fallet tänker jag mest på ungarna på jobbet.

20111114-204828.jpg

One thought on “Geim – en bok som tog sig

  1. Jag tror anledningen till att han valt ett så ”undomligt” språk, är för att det ska ge intrycket av att Henrik jälv berättar, trots att boken inte är skriven i jag-form, något som jag tycker författaren lyckas över förväntn bra med, språket är dessutom mycket ”finare” när det är andra karaktärer det handlar om. Det når nog också lättare ut till en mer ungdomlig publik, (så som mig), eftersom vi redan pratar så glider berättelsen på mer än om man skulle behöva slå upp var och vartannat ord i ett lexikon.

    Jag älskar verkligen den här boken!

Kommentera

