Bästa klassikern

Klassiker har ju inte riktigt varit något för oss på Massor av ord men en och annan har slunkit med åren. Både Biblo K och jag själv har på senare tid lyckats med konststycket att undvika klassiker rätt så bra och ingen av oss lyckades läsa ut Brott och straff. Låg läsmoral när det gällde den boken.

Biblo K: Jag känner mig lite smått anti-klassiker för vem bestämmer egentligen vad som är klassiker och vad som inte är det? Vilken visdom är rätt visdom? Vilka böcker är ”fina nog”? När jag tänker på klassiker tänker jag främst på de böcker som jag tvingades läsa i skolan och som kan jaga läslusten ur vem som helst. Jag önskar att jag hade och tycker att borde läsa fler klassiker men känner mig för tillfället mer lockad av att ta en genväg och läsa Twitterature eller liknande istället. Det finns ju så mycket annat som också är läsvärt.

Fröken S: Den bästa  svenska klassikern jag har läst är nog En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf som både innehåller kärlek och tro på det övernaturliga. Att den även är kort  och lättläst gör Fröken S till en glad klassikerläsare. Bästa utländska klassikern är Hard times av Charles Dickens. En bok som jag läste under min lärarutbildning, men fortfarande har starka minnen av den. Nu ska jag ge mig på en klassiker igen. Den här gången Frankenstein (som jag har ett svagt minne av att ha försökt läsa tidigare) som ska läsas till 1 december då det är dags för bokcirkel hos Anna.

Sowingwizard: Hmm…Fantasyfreaken tycker ju naturligtvis att Sagan om ringen är den självklart bästa klassikern. Om jag ska röra mig utanför min trygghetszon skulle jag säga att bästa svenska klassikern är Vilhelm Mobergs Rid inatt! som både ger historisk insikt och mycket spänning. En annan fantastisk bok som kanske inte räknas till klassikerna men som jag tycker borde göra det är den turkisk-kurdiska författaren Yasar Kemals bok Låt tistlarna brinna! Jag tycker helt enkelt att tecknet på en god klassiker är ett utropstecken i titeln…

One thought on “Bästa klassikern

Kommentera

