Brev till en bokhandel

Ett litetbokmässefynd och en bok jag tittat på vid ett flertal tillfällen, men aldrig har slagit till på. Jag tror jag har blivit avskräckt på grund av bilden på författarinnan och det första brevet i boken som jag skumläst i bokhandeln. Jag vet att det låter konstigt, men alla har vi våra skumma anledningar till varför en bok inte passar. Jag hade i alla fall fel när det gällde den här bok för mysigare och mer sympatisk bok var längesen jag läste.

Helene Hanff, en amerikansk författarinna, tar brevledes kontakt med ett antikvariat på Charing Cross Road i London för att få tag på böcker hon inte hittar hemma. Detta är början på en vänskap som kommer att betyda mycket för de anställda i bokhandeln och för Helene själv. I breven avhandlas allt från matpaket till bokhyllningar till vardagsliv på respektive kontinent. I andra delen av boken har breven blivit en bok som ska släppas i England. I samband med boksläppet får hon äntligen hälsa på alla människorna hon har brevväxlat med och hälsa på den stad hon drömt om under flera år.

Underbar bok som är så där mysig, kravlös men ändå gripande. Helene Hanff verkar vara en sån där person som alla vill känna och vara med och där ser man hur fel ett första intryck kan vara. Om ni inte redan har läst bör ni göra det!

Kommentera

