Utvärdering av excess

Håller för fullt på med läsningen av Anders De La Mottes Geim i excessformat och jag måste säga att jag verkligen gillar den här boktypen! Här kan man verkligen tala om pocketbok! Att få ner den i jackfickan eller i en mindre väska är inget som helst problem. Härligt för oss som är beroende av att alltid ha en bok med.

Så till själva läsningen. Det är enkelt att hålla den lilla boken i en hand och går snabbt och lätt att läsa. Man får ju byta sida lite oftare än i en vanlig bok vilket är rätt tillfredställande just nu när jag är inne i en lässvacka. Att vända sida med samma hand som håller boken har jag däremot inte riktigt fått till. Möjligen är sidorna lite svåra men dock tunna, nästan 600 sidor rymmer min lilla bok. Ett litet tillägg som jag skulle önska mig är ett band i boken att använda som bokmärke. Vanliga bokmärken har en tendens att ramla ur eftersom de ofta är för stora för boken.

Den stora nackdelen med excess som jag ser det är priset. De kostar det dubbla mot en pocket. Sen är frågan hur många läsningar den tål. Jag ska låna ut min så får vi se i vilket skick den kommer tillbaka…

Hittills finns sex titlar utgivna i excessformat. Jag hoppas det kommer fler!

20111025-193641.jpg

2 thoughts on “Utvärdering av excess

  1. Jag är lite sugen på att skaffa mig en, men jag tycker inte riktigt den är värd priset. Och det återstår att se om det är någonting som kommer att slå eller inte, frågan är om vi verkligen har så stort behov av sådana här böcker?

  2. Ping: Lucka 21 – Julens sista utlottning, en pyttebok « Massor av ord…

Kommentera

