Bästa kärleksromanen

Biblo K: Vad är egentligen en kärleksroman? Jag kan inte påstå att jag läser några ”kärleksromaner”. Typisk chick litt. är en genre som jag oftast väljer bort och Harlequin skulle aldrig falla mig in. Så renodlade kärleksromaner… Nej tack! Däremot är kärlek i en eller annan form ett återkommande tema i nästan alla böcker och där kan jag rada upp flera favoriter. Den som känns mest given just nu är David Nicholls One day (En dag). Vi laddar för biobesök nästa helg när filmversionen har premiär! Näsdukar kan behövas.

Trots chick littratandet får jag väl i alla fall medge att Stolthet och fördom har en given plats i min bokhylla, en av de få klassiker (och vad är förresten en klassiker?) som jag äger. Vi är ju ganska många som har en svaghet för just den boken.

Fröken S: Vilken är den största kärlekshistorien egentligen. Är det en av de stora som Stolthet och fördom eller en klassisk chick lithistoria? Är det kärleken till ett husdjur som i Marley och jag eller är det kanske klassisk boy meets girl i Harlequin anda? Att välja ut den bästa kärleksromanen är verkligen inte lätt. Genren är sönderskriven och för varje bra kärleksroman jag läser tycker ratar jag tre. Nu styr jag mig oftast bort från den klassiska kärleksromanen mot relationsromaner som även pratar om förhållanden som går snett som till exempel Sju jävligt långa dagar. Eller varför inte böcker med en kärlekshistoria i botten men med annat mystisk runt omkring.

One thought on “Bästa kärleksromanen

Kommentera

