Bästa självbiografin

Biblo K: Självbiografier ja, alltså något personen ifråga har skrivit SJÄLV om sitt liv som bloggkollegan påpekar här nedan. Jag är osäker på om jag ens har läst en sådan men vet att jag har läst en halv. Bob Dylans memoarer som jag tyckte var otroligt seg. Har ett bestående minne om att Dylans son stod och rörde i en whiskysås och jag tyckte att de började urarta och gav upp. Så vitt jag vet har det inte kommit någon fortsättning på denna påbörjade triologi…

Jag tar gärna emot tips på läsvärda självbiografier för att få möjlighet att ändra uppfattning om genren i allmänhet.

Fröken S: Några biografier har jag allt läst i mitt liv. Men jag fastnar lite kring ordet SJÄLVbiografi. På senare tid har ni som läser bloggen ofta sett att det blivit en del dekadenta hårdrocksromaner. Men allt som oftast är det ju inte dem själva som skriver dessa böcker. Då är det ju inte någon riktig SJÄLVbiografi eller? Jag har läst och gillat Traci Lords Nattens barn. Jag tyckte mycket om Morgan Allings Kriget är slut och Att rosta bröd av Roger Rosenblatt. För att en biografi ska vara bra för mig tror jag den behöver vara osentimental och personlig. Inget Oprah-igt brista ut i tårar och tycka synd om.

Kommentera

