Bästa dystopin

Biblo K: Dystopier känns som något nytt fast det egentligen inte är det men helt klart har de fått sig ett rejält uppsving den senaste tiden. Inte helt otippat handlar det ofta om framtida världar som på ett eller annat sätt har förstörts av oss människor genom krig eller miljöproblem.

Tre favoriter är Hungerspelstriologin av Suzanne Collins, Så har jag det nu av Meg Rosoff och så funderar jag på om jag kan dra in Guldkompassen och resten av Philip Pullmans fantasyserie bland dystopierna. Sen finns det en himla massa dystopier på ungdomssidan som jag vill läsa eller borde ha läst. Det är t.ex. Scott Westerfields Ful-serie och av svenska författare Stefan Castas Den gröna Cirkeln och Börje Lindströms Annas Dagbok.

Snurrar man ett varv på nätet kan man hitta intressanta dystopilistor. Är man sugen finns det en hel del att välja bland och då har jag bara stuckit ner huvudet på ungdomssidan…

Fröken S: Hade man frågat mig för ett år sedan vad en dystopi var hade jag sett ut som ett frågetecken. Idag ser jag det som ett jättesvårt val. Den senaste tiden har det släppts många dystopier, framför allt inom young adult. Mina favoriter är definitivt Suzanne Collins hungerspelstrilogi och Scott Westerfelds Ful-serie. Kanske inte undra på att jag har svårt att välja mellan dem då de är väldigt  lika varandra. Båda serierna handlar om starka unga kvinnor/tjejer som lever i en framtidsvärld som har blivit skruvad av olika ideal. Båda världarna har blivit förstörda av krig och miljöförstöring och människan är styrd av en stark ledare i små, hårt hållna samhällen.

One thought on “Bästa dystopin

Kommentera

