Stjärnfabriken – Inte den vassaste kniven i lådan.

Augusti sportade inte de mest intressanta böckerna. En av de böcker som inte nådde ända fram var Stjärnfabriken av Naylor och Hare. Boken blev lite dubbel för mig då den egentligen var rätt enkel och snabbläst samtidigt som jag störde mig rätt så mycket på den.

Boken handlar om Lizzie som byter politik och Washington till filmbranshen och Los Angeles. Hon hamnar längst ner i näringskedjan som andraassistent till en överaktiv, drogande agent. Lizzie får möta rätt så många skruvande människor och händelser. Hon blir behandlad som skit samtidigt som hon försöker hitta en riktning i livet.

Störningsmoment nummer ett är definitivt hur Lizzie kan tänka sig att byta en karriär inom politiken till att bli det lägsta man kan bli i filmindustrin, en assistents assistent.

Störningsmoment nummer två är att det inte finns en riktig handling. Det finns liksom ingen huvudhändelse som jag kan förankra mig i. Visst, hon vill bli producent, men det målet kommer inte förrän en bit in i boken. Visst kan jag se självförverkligande som ett mål men nja, jag tycker inte att det gäller här.

Så här i efterhand ångrar jag att jag gav den såpass mycket tid som jag gjorde. Jag hade kunnat avsluta läsningen mycket tidigare, men på grund av att den var lättläst bestämde jag mig för att läsa ut den.

2 thoughts on “Stjärnfabriken – Inte den vassaste kniven i lådan.

  1. Ping: 2011 i statistik « Massor av ord…

Kommentera

