Bästa ungdomsboken.

Den svåraste kategorin av alla kanske eftersom vi båda arbetar med ungdomar och gärna samarbetar kring boksamtal eller liknande. Det finns lite för många val att göra.

BibbloK: Jag är ju ett stort fan av Harry Potter fast jag läser dem helst på engelska. Jag köpte böckerna så fort en ny kom ut och sträckläste så de måste ju verkligen platsa bland mina favoriter. Några ännu mer nutida favoriter är Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld (så värd sitt Augustpris), Tänk om det där är jag och andra av Johanna Lindbäcks böcker, Jag finns av Maja-Maria Henriksson är också väldigt bra och så Cirkeln förstås av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren som jag faktiskt tycker gav lite samma känsla som Harry Potter på sin tid… Charles Benoits Splitter nämner jag gärna med. Listan kan göras lång, lång, lång.
Fröken S: Bästa ungdomsbok är riktigt svårt. Jag vet inte riktigt hur jag ska välja. Ska jag utgå från ALLA ungdomsböcker som jag har läst eller ska jag gå på de som jag själv läste som ung?
Som ungdom var jag barnsligt förtjust i det mesta av Michelle Magorian med favoriterna En liten kärlekssång och Godnatt mister Tom (omläsningsläge på den snart!). Dessutom hade min mamma sparat alla sina Wahlströms röda och gröna ryggar som jag slukade och inte nog med det var jag också med i en bokklubb (jag börjar se ett boksamlarmönster här..).
Av de jag läst under de senaste åren så är Ett hål om dagen av Louis Sachar, Splitter av Charles Benoit och Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren några av favoriterna.
2 thoughts on “Bästa ungdomsboken.

  1. Jag får ofta frågan ”Vilken är din favoritbok” av eleverna. Hur ska man kunna välja? Har fortfarande inte kunnat komma på någon fast Harry Potter ligger höft även här.

Kommentera

