Om patient 67 är en deckare kan jag tänka mig läsa fler.

Det här är en deckartyp som jag gillar. En sån där lite mörk, följa lite ledtrådar såsom anagram, blir inte klok på deckare med ett lite udda slut på. Me like alot. Ett mentalsjukhus av den värsta sorten (nu snackar vi inlåsta mördare med riktigt galna idéer), en karg (typisk deckarig) miljö i form av en ö och naturligtvis en storm utan dess like som gör att deckarduon inte kan lämna ön i brådrasket. Dessutom är storyn uppbyggd som så att man under gåtans utveckling inte har en aning om vilka som är goda, onda och pålitliga. Ofta tvivlar jag både på huvudpersonen Teddy Daniels och på hans kollega Chuck Aule.

Naturligtvis är det inte bara en deckarhistoria i en galen miljö utan självklart har ju vår huvudperson hemligheter och ett förflutna med sig i bagaget som gör sig påmint. Dock är han inte som så många andra poliser i deckargenren en suput med konstiga manér utan han har tagit sig ur det innan boken börjat.

Det blev sträckläsningsläge på den här och om jag kan få lite mer tips på den här typen av deckare kan jag snart bryta ny mark och gå in lite mer på deckarläsning. Skriver Dennis Lehane liknande i alla sina böcker eller är det här bara en lyckoträff för mig?

4 thoughts on “Om patient 67 är en deckare kan jag tänka mig läsa fler.

  1. Åh, kan tänka mig att boken är bra! Jag såg filmen Shutter island, ångrade det lite i efterhand när jag insåg att jag kunde ha läst boken istället…

  2. Jag älskar alla böcker av Dennis Lehane, men ärligt så tycker jag nog att Patient 67 är den bästa. Rött regn är också jättebra och alla böckerna om Kenzie/Gennaro. Tyvärr översattes de i helt galen ordning, så jag har ju läst dem fel, men om man läser dem i rätt ordning, så är de nog ännu bättre.

  3. Ping: Min sista semesterdag är här.. « Massor av ord…

  4. Ping: Bästa deckaren « Massor av ord…

Kommentera

