Bästa kapitelboken

BibbloK: Jag antar att kapitelböcker är de som kommer någonstans mellan bilderböcker och ungdomsböcker. Jag kan inte riktigt komma på vad jag läste själv då sådär på rak arm. Viveca Sundvalls böcker om Mimmi gillade jag, det var högläsning, och Killbacillen av samma författare.
Några nutida favoriter är Som trolleri av Mårten Melin och Sorgfjäril av Ingelin Angerborn.

Fröken S: Jag antar att kapitelbok räknas som de böcker som kommer efter bilderböcker och inte vuxenromaner (de flesta har ju kapitel menar jag). Av dem så har jag ett starkt barndomsminne av Fridaböckerna av Ulla Ståhlberg. De läste mamma högt för mig som liten och vi hade en högtidsstund innan läggdags. Jag surfade runt och sökte på dessa böcker häromdagen, men de verkar inte finnas i handeln längre. Kanske på något bibliotek någonstans.

En kapitelbok som jag fullkomligt älskar och gärna läser högt för eleverna är Petter Lidbecks Världens elakaste fröken som är HUR härlig som helst. Det är inget jag har stött på som barn utan en bekantskap jag har fått via jobbet.
Kommentera

