När jag lät dig gå – bok två om Mia

När jag lät dig gå är fortsättningen på berättelsen om Mia, flickan som överlevde en hemsk bilolycka i bokenOm jag stannar. I den här boken är det inte Mia som är huvudpersonen, utan det är istället ex-pojkvännen Adam som inte har haft någon kontakt med Mia sedan hon kom in på Julliard efter hon vaknat upp ur sin koma. Detta  har påverkat Adam mycket som trots sin framgång är instabil och vilsen. Musiken är inte längre något han älskar utan snarare ett gift. Han hatar sitt kändisskap och tänker mycket på Mia och vad som egentligen hände mellan dem efter olyckan.

Det är en väldigt fin bok. Jag tycker om att få en bild  av vad som hände efter Mia vaknar upp ur koman och det är smart av Forman att berätta om det ur ett annat perspektiv. Det blir inte samma historia en gång till där den hemska bilolyckan hänger över allt som berättas. Jag gillar att få reda mer om Adam, även om bilden av honom är rätt så nedgången (i sann dekadent hårdrocksanda) då boken börjar och kanske inte riktigt hans sanna jag. Hans riktiga jag skiner dock igenom rätt så mycket i hans inre monolog där han berättar om hur han hamnat där han är.

Jag får inte samma sympatier för Mia i den här boken, men samtidigt kanske det är lite det författaren är ute efter. Boken berättas aldrig ur Mias perspektiv och även om hon är huvudrollen för Adam är det ändå hans liv som är i fokus.

Gaylen Forman har blivit en ny favorit hos mig. Dessutom är omslagen på båda böckerna riktigt fina.

Kommentera

