Bästa bilderboken

Även vi kör igång den trevliga lilla inläggsserien med den bästa boken i olika kategorier enligt oss. Vi börjar ju naturligtvis från början när vi var riiiktigt små. Eller ja, med bilderboken =)

BibbloK: Så himla svårt att välja! Jag är väldigt svag för bilderböcker och troligen glömmer jag väl bort den solklara favoriten när jag ska välja. En favorit på senare tid är Shaun Tan, hans The Arrival finns i min bokhylla och den är himla fin fast kanske ska man välja en mer barnbokig bilderbok…

Jag har pillat lite på Prinsessor och drakar av Christina Björk och Eva Eriksson när tillfälle har getts. En bok som jag nog gärna skulle vilja ha men av någon anledning inte riktigt har kunnat med att köpa. Jag kan också erkänna en stark dragning åt En bok av Hervé Tullet.

Från när jag var liten är ett par favoriter Hemma på vidda av Bodil Hagbrink, Barna Hedenhös av Bertil Almqvist och så Sven Nordqvists Pannkakstårtan så klart. jag har också starka minnen av en bok med svarta och vita fjärilar som vi lånade ofta på bokbussen och som jag tyckte mycket om. Vit och svart och alla de andra av Inger och Lasse Sandberg. Fjärilarna lever i ett svart och ett vitt land åtskilda av en mur men så en dag försvinner muren och de kan röra sig fritt till andra sidan. Känns det igen? Boken kom ut 1986.

Fröken S: Bilderböcker är svårt. Det var längesedan jag tänkte på min barndoms böcker. De jag kan minnas att jag läst och som har stannat kvar är Lennart Hellsings ABC bok. Krakel spektakel har följt med mig under hela barndomen. Jag har också ett
starkt minne av Astrid Lindgrens Visst kan Lotta cykla. Eftersom de två är de böcker som fortfarande finns kvar hos mig måste väl de tillhöra mina bästa bilderböcker.

One thought on “Bästa bilderboken

Kommentera

