Den dagen min dotter blev galen – Michael Greenberg

En bok som funnits ett tag på min vill läsa lista och under sommarens lilla biblioteksräd hittade jag de i en hylla, alldeles lysande gul. Detta är en berättelse om Sally, en femtonårig flicka vars liv en dag förändras drastiskt. Hon blir inlagd på ett psyksjukhus på grund av en psykos som fått henne att gå rätt ut på en vältrafikerad gata i tron att hon kunde stoppa trafiken med sin genialitet.Hur denna flicka blir medicinerad med tunga droger som förändrar henne och hur familjen står hjälplösa bredvid. Detta är en pappas berättelse om sin dotter.

Greenberg berättar som sin dotter Sally på ett rakt och osentimentalt sätt. Han berättar vad han ser, om Sally, hur hennes sjukdom påverkar familjens liv och tankarna kring hur han på något sätt skulle kunna vara anledningen till att hon är sjuk. Antagligen alla de tankar vem som helst hade haft i det läget. Jag gillar verkligen när BOATS inte är tårdrypande och tyck synd om, utan som denna berättar om ett hemskt slag mot en familj, men ur en mer praktisk och realistisk syn. Rekomenderas.

One thought on “Den dagen min dotter blev galen – Michael Greenberg

Kommentera

