Finns inte på kartan – Carin Hjulström

Idén om att läsa den här boken hittade jag naturligvis någonstans i bokbloggosfären. Inget tal om saken. Någon av er där ute sådde ett frö som sedan bildade en liten planta. Så tillslut reserverade jag den på biblioteket efter en uppdatering av min Låna, läsa köpa-lista. Eller ja, för att vara helt ärlig reserverade jag Hitta vilse först och efter ett tag gick det upp ett ljus att denna var först och jag var tvungen att vänta in denna.

Boken handlar om Frida Fors, en journalistikstuderande från Göteborg som ska gå ut på sin terminslånga praktik. Naturligtvis har hon sökt till många stora tidningar i Stockholm för att vara på samma ställe som kärleken. Men livet vill inte riktigt som Frida vill och hon får ha sin praktik ensam ute i de småländska skogarna och som körsbäret på toppen avslutar killen förhållandet innan han får den åtråvärda praktikplatsen i Stockholm. Frida är naturligtvis inte nöjd med situationen. Till råga på allt lyckas hon dessutom göra sig ovän med samhället och innan hon vet ordet av har hon hamnat i händelsernas centrum.

Boken är en riktigt mysig bok om att hitta sig själv och att tro på sig själv. För det är det Frida lär sig ute i skogarna. Hon får kontakt med människorna runt sig och lyckas få fram bra historier. Jag blir förälskad i det döende samhället i småland, Fridas alkoholiserade chef och i Frida själv och det är ett sant nöje att läsa boken. Jag får också en inblick i den mycket hårda miljön som journalist och att det faktiskt inte bara är skandaler som det skrivs om. Det är uppfriskande.

One thought on “Finns inte på kartan – Carin Hjulström

  1. Ping: Min sista semesterdag är här.. « Massor av ord…

Kommentera

