Tvångstankar, nörderi och beroende.

Ägg! Jag måste ha ägg och därför lämnar jag hemmet denna lördagsmorgon. Jag behöver ägg till min sommartårta som jag ska ha som efterrätt idag när min familj kommer på grillning. Bara ägg och sedan hem igen. Packar på mig lite kontanter och bilnycklar och kör sedan de där ynka 7km till Tempo för mina viktiga ägg. Väl där kommer jag på att vi behöver en diskborste också, kanske lite mer halloumi och naturligtvis lite choklad till kakgarnering.

Lång kö i kassan naturligtvis. För att vara en yttepytte affär så är det mycket folk där. Kanske det som är skönheten med att bo ute på landet. Väl i kassan hamnar boknörden naturligtvis bredvis pocketstället. Det där magiska, lockande och pockande pocketstället. Närmast mig en orange uppenbarelse; En dag. Boken som bloggvärlden och twitterflöder översköljdes med igår, den 15 juli. Dagen då hela handlingen i boken ska utspelas. Som den lockar mig. Jag vill ha med mig den hem nu! Ska jag….ska jag ta den? Börjar snabbt kalkulera hur mycket pengar jag tog med mig och hur mycket det jag redan har tagit kommer att kosta. Plockar åt mig den oranga skapelsen och vänder på den….74:-….har jag råd? Läser lite på den…

Samtidigt vet jag att BibbloK har boken stående i sin hylla hemma i Uddevalla. Hon har erbjudit mig att låna den. Jag har sagt ja, men sedan har andra böcker trängt sig före. Den är inte långt bort och BibbloK och jag ses rätt så ofta. Jag SKA låna den.

Jag har hört att boken är väldigt bra” hör jag bakom mig. En kvinna står bakom mig och ser antagligen min beslutsångest. Hon har dock ingen aning om mina grava bokoholic problem och att jag redan vet rätt så mycket om boken och mer dividerar om jag ska köpa eller låna.

Jag ställer tillbaka boken, lägger upp mina viktiga ägg. Tänker på mina låneböcker som jag faktiskt måste hetsläsa innan tisdag då de ska tillbaka. När jag betalat inser jag att pengarna räcker till boken med och jag ångrar mitt beslut. Går med beslutsamma steg mot bilen och med En dag snurrandes i skallen.

Min tårtbotten har blivit bakad så äggen kom till nytta. En dag är jag fortfarande utan….

4 thoughts on “Tvångstankar, nörderi och beroende.

  1. Åhå! Känner precis igen mig! Jag kan erbjuda mitt engelska ex den 8 augusti om du fortfarande har abstinens då… Hoppas nu tårtan blir god och grillningen skön så att du glömmer bort dina bokplågor.

  2. Oj, igenkänning! Boken är förvisso värd varenda krona, men tycker nog det är ganska mycket värt att kunna stå emot i vissa fall också. Och så fick du ju dina ägg 😉

Kommentera

