Jag gillar Theorin!

OH Theorin vad jag gillar dina böcker! Föll som en fura när jag läste Skumtimmen, älskade den spökliga känslan i nattfåk och även blodläge tycker jag är ok. Dock inte lika vass som hans tidigare två. Theorin blandar en deckargåta, med sällsamma Öland vid lågsäsong med övernaturliga inslag. En blandning som faller mig i smaken. Det är lite Joanne Harris stämning över hur han beskriver Öland. Det blir sällsamt, trolskt och lite lätt övernaturligt. En total motsats till det sommarÖland som vi är vana vid att se.

Gerlof, den pensionerade sjökaptenen, har här bestämt sig för att flytta från ålderdomshemmet hem till sin gård för att invänta slutet. Detta blir inte händelselöst då han när han kommer hem upptäcker två lyxhus har byggts upp vid stenbrottet och Per Mörner har flyttat in i Gerlofs vän, Ernst Adolfssons stuga. Med dessa människor börjar en del underliga saker att ske. Däribland mordbrand, Alvgåvor och mystiska telefonsamtal. Gerlof börjar samtidigt läsa sin frus gamla dagböcker och det visar sig att även de förflutna är kopplat till de nya sommargästerna.

Jag vet att många har sågat boken på grund av älvorna som Theorin har med, men jag tycker inte att de stör för mycket och det är inget som jag irriterar mig mycket på. Kanske har en hög toleranströskel för sånt där. Dock är inte detta den bästa av de tre jag har läst. Nattfåk är fortfarande min favorit. Nu ser jag med glädje fram emot nästa bok av Theorin – Sankta psyko – där Theorin inte bara byter karaktärer utan även kust. Boken kommer ut i oktober.

6 thoughts on “Jag gillar Theorin!

  1. Jag tycker också om Theorin! Mycket! Jag blir inte alls irriterad över att han har med älvor och annat övernaturligt i sina böcker. Tvärtom tycker jag att det är en trevlig krydda att han har med folktro, och jag tycker att det är bra att han håller det till den nivån han gör och inte skriver fantasy eller rena övernaturliga böcker, som t.ex. John Ajvide Lindqvist gör. Jag ser också fram emot den kommande boken! Jag undrar dock när den fjärde Ölandsboken kommer. Jag har hört någonstans att han planerat att skriva 4 böcker från Öland och att de ska utspela sig en varsin årstid.

    • Visste inte att det skulle komma en sommarbok också, men nu när du skriver det verkar det ändå rätt rimligt. Spännande att se vad han kommer upp med härnäst.

  2. Har precis läst Fridas (Påhittade nöjens) recension där hon gör slut med honom och så nu din där du hyllar honom. Är det inte underbart så säg? 🙂

    Blodläge har jag här hemma men då jag inte har läst hans tidigare böcker tänkte jag för en gångs skull vara duktig och läsa dem i rätt ordning. Jag återkommer när jag kan lägga mig i ”debatten” 😉

    • Smaken är ju olika eller hur =) Nattfåk är min favorit hittills i bokserien den här är inte bäst, men han fångar mig =) Ska ta mig in hos Frida och läsa vad hon tycker. Hans bok verkar vara lite gång just nu. TidningsIda sågade honom också.

Kommentera

