Sommarenkät.

Kör en liten enkät som jag hittade hos Boktagen som i sin tur hittade den hos Boklusen. Here we go.

 

Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Jag skulle följa med Rob från High Fidelity en dag och leva i hans värld av musik. Spela in musik på kasettband och hänga i hans musikaffär.

Vilken bok ska du börja på härnäst?
Hmmm, svår fråga. Följer inga speciella lässcheman utan låter fingrar och lust styra över urvalet. Dock tror jag det lutar åt något engelskt nästa gång och Blueeyed boy av Joanne Harris lockar litegrann just nu som ni kan se här till höger i rullisten.

Hur får du oftast boktips?
Ofrivilliga boktips strömmar in var och varannan dag via andra bokbloggar och twitter. Allt från böcker som varje person som kan kalla sig boknörd SKA ha läst till lite mer udda tips som knappt finns att få tag på.
Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
En del gamla så kallade tantsnuskböcker som jag pillade på som tonåring i mammas hylla, men som inte har lockat sedan dess och som sedan följt med mig mest av nostalgiskäl. En del deckare från olästlistansom jag antagligen inte kommer att läsa och som legat där hur länge som helst.

Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Om jag bara ska gå på böcker som jag läser om och om igen och alltid kommer tillbaka till så måste det bli Maratonmarschen av Stephen King. Den berättar också om ett samhälle som är på väg att spåra ur och kan vara till hjälp för massorna att kanske motverka the evil som tagit över.

Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Jag skulle följa med in i de bortglömda böckernas gravkammare i Vindens skugga och strosa runt och välja böcker där.

Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Joanne Harris åker förbi och jag skulle nog bett om skjuts och varit för tagen av att se henne att jag skulle glömma bort att ställa frågor om hennes böcker.

Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Det skulle antingen bli ett fantasifullt äventyr av något slag som absolut inte kan hända i verkligheten eller om verkligheten kring att bli utbränd och gå in i väggen.

Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Roliga böcker och såna där som bara lämna kvar en varm och gosig känsla när man läst kvar.

Finaste budskapet från en bok du har läst?
Det är en svår fråga att svara på. Det senaste fina budskapet jag fick var från Att rosta bröd om hur viktigt familjen är coh att se till att den fungerar.

2 thoughts on “Sommarenkät.

Kommentera

