Det där med det rostade brödet.

Jag kan villigt erkänna att jag endast ville läsa Att rosta bröd på grund av omslaget och titeln. Jag hade ingen aning om var boken handlade om förrän jag hade den i min hand. Men vad gömde sig nu innanför omslaget och titeln då? En historia om förlust, saknad och hur livet ska gå vidare efter att en närstående dör. Boken är självbiografisk och Roger Rosenblatt berättar om hur hans vuxna dotter Amy dör och hur han och frun Ginny sedan flyttar in hos änklingen för att stötta honom i vardagen och med hans tre barn. I boken berättar Roger om minnen, vardagen och en del filosofiska tankeställningar.

Boken är finstämd, men blir samtidigt inte långrandig då varje minne/tanke/betraktelse som Roger berättar om är ganska kortfattade och raka. Den är känslosam, men ändå inte gråtmild.

20110630-154219.jpg

Kommentera

