När läsarna själva får välja

Jag har nog halvomedvetet undvikit Jag finns på grund av dess uppenbart tunga innehåll men när den röstades fram som vinnare i bokjuryn (där det är läsarna d.v.s. barn och ungdomar som själva röstat) kunde jag inte stå emot. Jag ångrar inte mitt val!

Det ÄR en tung bok. Det sorgligaste jag läst på länge faktiskt men samtidigt väldigt klistrig, den fastnar i handen.

Handlingen kretsar kring fjortonåriga Johanna. Hemma blir hon slagen och kränkt av sin blundande och falska mamma som visar ett helt annat ansikte mot omvärlden. I skolan trakasseras hon ständigt av ett gäng killar, både fysiskt och psyikskt, på ett riktigt, riktigt otäckt sätt. Omvärlden låtsas inte se det som händer mitt framför ögonen på dem och Johannas mamma skrattar bort det som lärarna försiktigt upplyser henne om. Själv försöker Johanna dölja samtidigt som hon inget hellre vill än att omvärlden ska se och göra något åt hennes situation.

Emellanåt tänds hoppet bara för att snart släckas igen och man blir smärtsamt medveten om hela vuxenvärldens enorma svek.

En viktig och bra bok som berör om saker som sorgligt nog kan hända och händer i verkligheten.

 

20110624-115352.jpg

One thought on “När läsarna själva får välja

  1. Ping: Bästa ungdomsboken. « Massor av ord…

Kommentera

