Ödets hav – Elisabet Nemert

Det här var ljudboken som jag skulle lyssna på när jag var ute och promenerade med mera. Men vid min senaste biblioteksräd fanns ju boken i bokhyllan och därför blev det mycket läst och inte så mycket lyssnat. Detta var mitt första möte med Elisabet Nemert, men jag är ett fan av historiska romaner.

Boken är väldigt lärorik och tar upp Gotland och dess handel under 1300-talet. Vi får följa Aurora Eken och hur hon växter upp i en handelsfamilj på Gotland. Hon är en stark kvinna med mycket vilja och livet blir inte riktigt som hon tänkt sig när hon gifts bort till en tysk man med eget handelshus. Självklart får vi följa resten av Auroras familj och människor i hennes omgivning och även Gotlands historia.

Jag gillar att jag får en historisk bild av Gotland och hur kvinnans ställning sett ut tidigare. Lite klyshig emellanåt då Aurora alltid lyckas få till det och blir hjälte men den blir inte för Harlequinigt.

2 thoughts on “Ödets hav – Elisabet Nemert

  1. Jag älskar Elisabet Nemerts böcker! Har precis påbörjat hennes senaste, ”Ljusets dotter”. Min favorit är ”Bortom stjärnan”. Jag tycker att de även har ett sådant kärleksfullt budskap som ger en härlig go känsla när man läser dem, trots allt elände som händer i dem.

Kommentera

