Glad världsbokdag

Idag är det värdsbokdagen och det har väl inte undgått någon i bokosfären. Enligt O har en bloggstafett för att fira världsbokdagen och Breakfast book club berättar om böcker som har påverkat dem.

Mitt bokintresse kommer från min mamma. Under hela min uppväxt har hon alltid suttit klistrad vid olika sorters böcker och det har funnits bokhyllor överallt med böcker av olika sorter. När jag blev lite äldre fick jag ärva mammas röda och gröna ryggar från Wahlströms. Kassevis med Mary Lou böcker, Kitty och Dante. Mamma hade även en förkärlek till hästböcker av olika slag men de intresserade inte mig så mycket. Däremot slukade jag alla Kitty och Mary Lou böcker och finkammade även det lokala antikvariatet efter fler (tyvärr finns det inte längre). Mamma fortsatte att göda mitt bokintresse och jag blev medlem i en bokklubb. En ny bok i månaden och jag tror jag läste ut alla som jag fick.

Jag brukar kalla min mamma för deckardrottning eftersom det till stor del är det enda som hon läser och det spåret har jag inte riktigt tagit. Som vuxen har min boksmak gått sin egen väg.  Jag gick först in i skräckens fantastiska värld tillsammans med Stephen King och Varsel. Sedan upptäckte jag Jean M Auel, chick-lit och med tiden även poesi i form av Åsa Ericsdotter och annat. Först nu börjar jag bana mig väg in i deckargenren.

I jobbet har jag nu också börjat återkomma en hel del till ungdomsböcker och BibbloK sticker in en och annan bok i näven på mig. Hittills har jag fått möta många fantastiska ungdomsförfattare och tack vare dem även fantasygenren som jag tidigare avfärdat som tråkigt.

Sedan jag började blogga om böcker har mitt bokintresse tredubblats och jag har tack vare alla er där ute ännu en gång breddat min smak i böcker och upptäckt fler fantastiska författare som jag antagligen aldrig hade lagt märke till annars. Jag har upptäckt författare från andra länder än USA, England och Sverige, debutanter och goa klassiker. Jag har vågat mig på att beställa recensionsex när jag har varit nyfiken och har deltagit i bokprat med likasinnade. Mitt läsintresse har fått ett helt annat djup tack vare bloggens underbara värld. Nu kan jag helt på grund av recensioner jag läst välja ut nya böcker på loppis eller i bokaffären.

Med denna lilla krönika om min egen läsning önskar jag er alla en underbar fortsatt Världsbokdag och fortsatt trevlig läsning =)

Kommentera

