Ont blod, del två om A-gruppen.

Då har jag läst del två om Arne Dahls A-grupp. Det var ett tag sedan jag läste första delen och nu i veckan efter att jag hittat den liggandes i en hög kändes den som rätt val till läsning.

Den här gången börjar boken med ett högre tempo. Ganska lättförklarligt då en stor del av första delen av bok ett gick ut på att A-gruppen bildades. Det har gått rätt lång tid sedan förra boken och maktmorden. A-gruppen har inte mycket för sig utan blir utlånade till andra instanser och tvivlar på varför de finns. Plötslig får de reda på att en litteraturkritiker har blivit mördad i en städskrubb på flygplats i New York. Mördaren sitter på kritikerns plats på flyget på väg mot Stockholm. Plötsligt är A-gruppen i full fart igen och måste få fatt en seriemördare innan han börjar mörda i Sverige.

Jag som inte är så insyltat i deckarträsket (än) gillar hur Dahl bygger upp spänningen och att historien hela tiden drivs framåt med olika spår (som sig bör i en deckare). Dahls böcker gör det lätt för mig att tycka om deckargenren och gör att jag vill ge mig i kast med fler av hans böcker och även andra olästa deckare här hemma. Dags att lägga upp ett påskekrim tema inför påsken.

One thought on “Ont blod, del två om A-gruppen.

Kommentera

