Halvlästa böcker – Ta upp eller lägga ner?

Idag tog jag mig en titt på vilka böcker jag har liggande halvlästa (jag är rätt bra på att halvläsa böcker) och funderar nu på om jag någonsin kommer att läsa ut dem. Finns det någon mening med att ta upp läsningen? Vissa böcker vill jag nog fortsätta läsa, det är i dem bokmärket stitter kvar. De kan till och med kännas lockande vissa dagar men andra har jag gett upp hoppet om. Jag tycker inte man ska tvinga sig igenom en bok som man inte fastnar för om man inte av någon anledning måste. Sen finns det böcker som jag gärna vill läsa/läsa klart eftersom jag har fått för mig att jag borde gilla dem av en eller annan anledning…

Så här ser min halvlästa lista ut:

  • Blonde – Joyce Carol Oates
  • Boktjuven – Marcus Zusak
  • Brott och straff – Fjodor Dostojevskij
  • Legend of a Suicide – David Vann
  • Memoarer (del 1) – Bob Dylan
  • Shoo bre – Douglas Foley
  • Stolthet och fördom och zombier – Jane Austen & Seth Grahame-Smith

Blonde, Boktjuven och Brott och straff ska definitivt läsas ut. Shoo bre kommer jag nog också plocka upp.

Är det fler än jag som har halvlästa böcker på hög?

2 thoughts on “Halvlästa böcker – Ta upp eller lägga ner?

  1. Du är inte ensam. Jag har fullt med halvlästa böcker… de kan stressa mig ibland. Fast samtidigt tycker jag att jag ska läsa en bok när jag som mest känner för det, de blir nog bäst då kan jag tro 🙂

    Blonde är hur bra som helst… Boktjuven med. Så bra att du inte gett upp dem ännu 🙂

    • Så skönt att höra 🙂 Läsning hänger så mycket på humör och tillfälle. Alla är väl olika läsartyper. Jag är den lättdistraherade tills jag fastnar och då gör jag det rejält 😉

Kommentera

