The Ask and The Answer

Andra delen i kaostriologin är utläst. Jag hittade den inte på svenska, men eftersom jag ska bli bättre att läsa på engelska blev det rätt så bra i alla fall. Naturligtvis, som de mesta böcker i serier, slutade den snöpligt och jag vill naturligtvis ha sista delen i serien. Men jag ska försöka hålla mig lite och försöka leta upp den när jag är i London under påsklovet. 

I boken har Todd kommit fram till Haven, den största staden på planeten med Viola i famnen. Skjuten. Tyvärr så möts han inte av Havens invånare utan av Borgmästare Prentiss som kommit först till Haven och fått dem att ge upp. Utan strid. Borgmästare Prentiss har bytt namn på staden till New Prentisstown och försöker nu forma den som han vill. Viola och Todd säras från varandra och måste nu försöka att överleva i borgmästarens våld och samtidigt hitta tillbaka till varandra. Viola och Todd stöter på olika grupper av människor. Viola hamnar hos en motståndgrupp medan Todd knyts allt starkare till Borgmästare Prentiss.

Jag är egentligen ingen fantasyfantast, men jag har verkligen fallit för den här serien och tycker den är jättebra. Ofta känns det som att bok två mest bara är en transportsträcka till den stora upplösningen, men jag tycker inte att den där stora upplösningen är jättetydlig just nu. Det har dykt upp lite nya vändningar. Gillar också hur karaktärerna har mognat i bok två.

One thought on “The Ask and The Answer

  1. Ping: Monsters of men – Patrick Ness « Massor av ord…

Kommentera

