Igelkottens elegans – Muriel Barberry

Nu ska jag gå lite mot strömmen och säga att den här boken inte levde upp till mina förväntningar alls.

Boken var trög i början och 0ch jag hade lite svårt att se vad hanldlingen gick ut på. Boken tog sig dock litegrann och jag gillade verkligen den sista tredjedelen av boken. Det var skönt med ett litet oväntat slut. Det gjorde boken lite bättre.

Jag har lite svårt att se bokens storhet utan tycker snarare att det mest handlar om snobberi. Berättelsen utspelar sig i ett rikemanskvarter, så naturligtvis finns det rikemansfamiljer av olika slag som visar den vanligaste benämningen av snobberi i form av att se ner på de fattiga och visa upp sina pengar. Portvakterskan, Renée Michel, visar också upp en sorts snobberi där hon ser ner på vissa människor och deras leverne om de inte är intellektuella nog.

Boken har sina poänger och en del starka karaktärer men tyvärr räcker det inte för att jag ska vara nöjd och falla för boken.

One thought on “Igelkottens elegans – Muriel Barberry

Kommentera

