De sista dagarna i januari har spenderats i Paris tillsammans med Izner

Jag har inte bara rest till Frankrikes huvudstad, utan även gjort en tidsresa tillbaka till 1889 och till världsutställningen i Paris. Boken är en deckarhistoria  med bokhandlaren Victor Legris i huvudrollen. Han hamnar mitt jakten på en mördare under ett besök i det nybyggda Eiffeltornet. Jakten på mördaren tar några oväntade vändningar när både hans nya förälskelse Tasja och hans trogne kompanjon Kenji helt plötsligt blir huvudmisstänkta.

Boken är tidvis mycket spännande med oväntade vändningar och tankegångar. Dessutom får du en intressant historielektion kring världsutställningen och hur Paris sett ut. Tyvärr blir boken stundtals ganska tråkig då en del tankegångar kan bli rätt långdragna och med tvära kast. Ibland var jag tvungen att gå tillbaka och läsa om för att jag inte riktigt hängde med i vad som hände. Huvudpersonen Victor ter sig som en rätt ytlig person som mest verkar intresserad av Tasja och att köpa blommor till henne eller vem Kenji kan tänkas uppvakta.

En helt ok debutbok men jag har högre förväntningar på bok nr två; Mysteriet på Père-Lachaise.

2 thoughts on “De sista dagarna i januari har spenderats i Paris tillsammans med Izner

Kommentera

