Ways to live forever – en gråtfest

Månadens engelska kvot är nu definitivt fylld. Ibland undrar jag varför jag ryggar för engelska böcker då jag absolut inte har några problem att läsa dem. Det har inte varit ansträngande på något sätt. Mer böcker på engelska väntar i min framtid.

Ways to live forever av Sally Nicholls är en bok om en elvaårig pojke som har leukemi. Han skriver dagbok om sin sista tid i livet och hur han försöker uppleva så mycket som möjligt och gör listor över saker som han vill göra innan han dör. Med hjälp av sin vän Felix försöker han hinna med alla sakerna på sin lista. Det är en berättelse om att utnyttja sitt liv till fullo, om att veta att någon man älskar snart ska dö och hur en sådan vardag kan se ut. Naturligtvis slutar boken i en gråtfest samtidigt som det är en väldigt fin och saklig historia. Man är hela tiden medveten om vad som kommer att hända. Tycker såna här böcker lätt kan bli lite Hollywoodigt tårdrypande, men Nicholls tycker jag lyckas hålla en ganska saklig ton genom boken vilket gör den mer lågmält sorglig.

Boken har blivit film och kom ut förra året. Har inte hört något om den utan såg det precis när jag googlade på titeln.

2 thoughts on “Ways to live forever – en gråtfest

  1. Kan tänka mig att den boken får tårarna att rinna … gillar böcker som berör, så tack för tipset! Själv ryggar jag också ofta för engelska böcker, även om jag läser dem utan problem, men eftersom jag själv skriver mycket så känns det som att jag får mer ”inspiration” av böcker på svenska … =)

  2. Ping: 2011 i statistik « Massor av ord…

Kommentera

