Bästa läsmiljön – Tystnad eller Sorl?

Jag har upptäckt att jag har svårt att läsa när jag är helt ensam eller när det är helt knäpptyst. Detta är något som har blivit tydligare och tydligare ju äldre jag har blivit. När jag bodde själv hade jag till exempel väldigt svårt att få ro att läsa så det slutade med lite läsning innan läggdags och kvällarna bestod till stor del av surfande och TV-tittande. Har självanalyserat detta lite och kommit fram till att detta antagligen beror på att min familj på fem personer alltid har levt väldigt nära varandra på liten yta (delade ett 9kvm stort rum med två bröder) och att det hela tiden har varit ljud runt mig. Det är hemtrevligt med ljud och det gör mig lugn.

Jag är alltså som gjord för buss-, tåg-, café och sällskapsläsning. Hur är det med er. I vilken miljö läser ni helst i? Ska det vara avskiljt och tyst eller vill ni ha lite bakgrundsljud?

8 thoughts on “Bästa läsmiljön – Tystnad eller Sorl?

  1. Tystnad är det ideala för mig, men på t.ex. jobbet blir det sällan/aldrig tyst, för man hör nästan alltid kontorsgrannen som pratar i telefon, ljud från folk som går i korridoren, telefoner som ringer… Så på jobbet läser jag med musik i hörlurar!

    • För mig blir musik i lurar FÖR nära och då lyssnar jag mer på musiken än på mitt eget huvud när jag läser =)

  2. Jag behöver också ha ljud runtom. Läser oftast på bussen, hemma i soffan (med tv i bakgrunden) eller under lektioner då eleverna jobbar självständigt. Inte en chans att det är tyst då :p

  3. Miss E: Att du hinner med att läsa på lektioner är ett under. Mina elever är efter mig konstant.

    Annelie: Jag blir okoncentrerad när det är tyst. Tänk hur olika man är.

    Sara: Kan du ha musik i lurar samtidigt?

Kommentera

