Bedragen…eller slösad tid

Första riktiga veckan på jobbet är avklarad och det har inte blivit så mycket läst som jag berättade om tidigare. Började veckan med boken Bedragen av Lyndsey Harris som tyvärr inte toppar min bäst lästa lista. Detta är en bok som hamnar på min (väldigt korta) orkadeinteläsa uthelaboken-lista. Det är inte ofta som jag skippar hela bitar i boken, men det kändes inte som jag missade något i den här boken när jag gjorde det.

Misstaget jag gjorde gällande boken var att inte kolla upp mer noggrannt innan vad det var för sorts bok. Denna råkade nämligen vara en sann historia. Då började varningsklockorna ringa. Jag ska bli mer noggrann i mitt urval till nästa gång.

Sexåriga Sarah är en glad och populär liten flicka. Men hennes lyckliga barndom blir förstörd för alltid när hon faller offer för en lång hatkampanj.

Hennes mamma Lyndsey förstår inte hur dottern hon älskar kan göra saker otänkbara för en sexåring, saker som gör Lyndsey rädd för sitt eget barn. Hon stjäl rakblad. Försöker förgifta sina vänner. Anklagar sina föräldrar för sexuellt utnyttjande. Snart är Lyndseys äktenskap på väg att kollapsa, de sociala myndigheterna blandas in, och plötsligt kämpar Lyndsey både för att hålla ihop sin familj och för att rädda sin dotters mentala hälsa.

Boken är väldigt förutsägbar och ganska enkelspårig. Det finns inga paralella historier utan bara berättelsen om dottern Sarah. Jag kunde lista ut hur boken skulle sluta redan efter 80 sidor och då var jag inte speciellt sugen på att fortsätta läsa. Tvingade mig att läsa ett tjugotal sidor till som bara stärkte det jag redan hade gissat. Det slutade med att jag hoppade över mitten av boken och läste upplösningen istället. Det känns inte som att jag gick miste om något.

One thought on “Bedragen…eller slösad tid

Kommentera

