Jag saknar dig, Jag saknar dig. En ungdomsbok som berör.

Dags för en ny termin och som svensklärare och boknörd förespråkar jag naturligtvis läsning för mina elever. Boken jag valt för i år är lite av en klassiker; Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gieth. Boken har några år på nacken men är aktuell igen då den kommer ut som film nu i januari och boken har kommit i nytryck ganska nyligen. Boken tar upp ämnet sorg och är baserad på brev och dagboksanteckningar från Kinna Geith som 1990 skrev ett brev till Peter Pohl och ville att han skulle berätta historien om hennes systers död.

 Två tonårsflickor springer över vägen efter bussen till skolan. De är tvillingar, enäggstvillingar. Den ena systern blir påkörd och dödad.

Detta är berättelsen om Tina som blev kvar, tvungen att försöka stå upprätt i livet utan sin syster Cilla.

I boken får vi följa Kinnas väg genom sorgen och hur hennes omgivning behandlar henne och sorgen över att ha förlorat Cilla. Boken är stark, poetisk och mycket rörande.

Kommentera

