Lucka sexton: Grattis Jane Austen

Idag för 235 år sedan föddes Jane Austen i Hampshire, England. Jag är själv ett stort fan av den brittiska ministerien Stolthet och fördom med Colin Firth i en av huvudrollerna. Brukar ha minst ett maraton per år. Jag bara älskar känslan jag får av den serien. I bokväg har jag egentligen bara läst Emma. På ett sätt är det synd samtidigt som jag drar mig för att läsa hennes böcker. Vi får se vad framtiden håller. Kanske blir min nästa klassiker när min Fjodorläsning är klar. För den som vill ha en modern touch på Stolthet och fördom kan ju alltid läsa den där Zombier är inblandade. Eller hur BibbloK? För att hedra Miss Austen idag kommer fem snabba fakta om henne.

  • Hon hade en fantastisk förmåga att beskriva personer och vardagliga situationer med en gnutta ironi.
  • Hon dog antagligen i Addisons sjukdom som är en åkomma där immunförsvaret attackerar den egna kroppen.
  • Jane var nummer sju av åtta syskon.
  • Hon började skriva som väldigt ung men trots detta publicerades hon inte förrän 1811.
  • Alla hennes böcker utspelas i en lantlig miljö.

Hennes böcker: Förnuft och känsla (1811), Stolthet och fördom (1813), Mansfield park (1814), Emma (1816), Northhanger Abbey (1818), Övertalning (1818). 

Kommentera

