Lucka fjorton: Juliga läsminnen.

Böcker har alltid varit ett av mina stora intressen. Ett intresse jag ärvt av min mamma. Det har betytt en hel del böcker i julklapp över åren. Med böcker kommer också speciella minnen och jag har några som sticker ut så här i juletider.

Julmysteriet – Jostein Gaarder: Den här boken läste min fröken för mig när jag gick i år sex. Boken handlar om en pojke som ska ha en julkalender innan jul, men tyvärr finns det inga att få tag på. Till slut springer pojken och hans pappa på en gammal kalender i en liten bokhandel. Kalendern visar sig vara magisk och pojken får sedan under dagarna fram till jul vara med om ett äventyr i historisk tid där allt slutar med en påhälsning hos Jesusbarnet. Det starkaste minnet av boken är att min fröken, Helene, läste en lucka varje dag under en lässtund och att vi under tiden hon läste fick ha ett ljus tänt på bänken. En helt underbar stund varje dag. Efter det blev jag dessutom helt frälst i Jostein Gaarders böcker. Tyvärr har jag inte stött på julmysteriet igen. Hade velat läsa om den.

Kittyböckerna – Carolyn Keene: Mitt Kittyintresse vaknade när mamma (den boven) gav mig alla hennes Kittyböcker från hennes barndom. Vilken skatt! Efter detta var jag frälst och önskade mig nya Kittyböcker så fort jag fick möjlighet. Däribland vid jul. Jag minns att jag blev ganska avskärmad rätt så snabbt efter att ha öppnat paketen och satt och läste. Vilka slukartider.

Julklappsböckerna från gammelmoster Britta: Jag har ett stark minne av min Gammelmoster som varje jul såg till att ge mig och mina syskon böcker av olika slag. Ett år var det läseboken Vi läser som jag har liggandes i en låda någonstans. De böckerna jag minns starkast är dock Tusen och en natt och Den blå guden. Båda böckerna innehåller sagor från andra kulturer. Tusen och en natt från Orienten och Arabländerna (som ni vet) och Den blå guden innehåller indiska och hinduiska sagor. Tusen och en natt står fortfarande kvar i hyllan med trasigt omslagspapper och välläst. Tyvärr vet jag inte var min blå gud har tagit vägen vilket jag kan bli lite irriterad över. Hoppas den ligger gömd någonstans hemma hos mina föräldrar.

2 thoughts on “Lucka fjorton: Juliga läsminnen.

Kommentera

