Varit och hälsat på Mma Ramotswe

Nu är min första Alexander McCall Smith bok utläst och det både positivt och negativt. Negtivt eftersom jag först nu läst boken. Damernas detektivbyrå har ju ändå funnits ett tag. Positivt eftersom jag gillade boken och jag vet att det finns fler delar i serien att gå lös på. Boken är en riktig mysdeckare och Mma Ramotswe bygger sakta och säkert upp sin kvinnliga detektivbyrå och får många varierande fall, till exempel otrogna män och mystiska läkare. Dessutom får jag en bild av Mma Ramotswe som är en respekterad kvinna i Botswana.

Mma Ramotswe är inte vilken kvinna vem som helst. Hon är Botswanas första kvinnliga privatdetektiv, faktiskt Botswanas första detektiv över huvud taget. Precious Ramotswes metoder är en smula okonventionella, men med klokhet, sunt förnuft och fenomenal förmåga att få folk att öppna sig hjälper hon vanliga människor med deras bekymmer. Förlupna äkta män, försvunna barn, falska pappor och stulna bilar är problem som Mma Ramotswe löser.

Det är en varm och gemytlig bok och även om fallen är obetydliga behandlar Mma Ramotswe alla sina klienter med respekt och heder. Det är skönt att faktiskt läsa en deckare som inte är full av ond bråd död. Jag vill definitivt läsa nästa del i serien.

McCall Smith har även några andra serier ute på marknaden. Bland annat Livet på Scotland street 44 och filosofiska söndagsklubben. Scotland streetboken köpte jag också på mässan och det ska bli intressant att se om den håller samma klass som damernas detektivbyrå.

One thought on “Varit och hälsat på Mma Ramotswe

  1. Ping: Sammanfattning av oktober. « Massor av ord…

Kommentera

