Det är så logiskt alla fattar utom du…

Det som främst fick mig sugen på att läsa Lisa Bjärbos Det är så logiskt alla fattar utom du var anspelningen på låten nedan… det och min svaghet för långa titlar. Jag inbillar mig på något sätt att ju längre titeln är desto bättre är boken… Logiskt?

Nu har jag i alla fall läst boken med den långa titeln och den var ju en riktig feelgood precis som väntat. Jag känner mig dock lite besviken eftersom den liknar så mycket annat feelgoodigt och så många andra ungdomsböcker på samma tema. Det blir aningen tråkigt och förutsägbart. En kille, en tjej, vänskap, kärlek trubbel, skillsmässoföräldrar etc. Det har vi sett förr. Å andra sidan är den skriven på ett charmigt sätt med personernas egna kommentarer till sina tankar vilket gör att man känner sig med inne i huvudet på dem. Det gillar jag.  Är man ute efter den här typen av ungdomsbok så blir man inte besviken.

Andra bra böcker med lång titel som bevisar långatitlarärbra-teorin är Majas morsas kompis sambo och andra noveller av Katarina Kieri och Efter kraschen tog jag mig samman bredde ut mina vingar och flög iväg av Joyce Carol Oates.

2 thoughts on “Det är så logiskt alla fattar utom du…

  1. Ping: Att vara med henne…. – Alex Schulman « Massor av ord…

Kommentera

