Tema i oktober: Manligt

Kanske är det inbillning men när man läser både på bloggar och andra ställen tycker jag att fokus allt som oftast ligger på ”tjejböcker”. Det är tjejer som skriver, kvinnliga författare och ofta tjejer som är eller blir målgruppen för böckerna. Letar man efter bra böcker för killar (nu tänker jag kanske främst på ungdomsböcker) hamnar man lätt inom en genre som fantasy, deckare eller idrottsböcker men visst finns det väl annat?!

Nu har jag bestämt mig för att köra på manligt tema i oktober. Jag ska bara läsa böcker av manliga författare och jaga ungdomsböcker som kan passa killar. Händelsevis har jag ju en bok kvar hemma av min nya favorit Daniel Woodrell som ligger bra till som startbok 🙂

4 thoughts on “Tema i oktober: Manligt

  1. The perks of being a wallflower av Stephen Chbosky bör du läsa då, en fantastisk ungdomsbok som passar både killar och tjejer. En av de bästa böcker jag läst, väl värd att läsa om och om igen.

Kommentera

