Nya eller gamla böcker?

Hade nyligen en intressant diskussion med en vän angående det där med lånade böcker. Han ansåg nämligen att det var lite ”äckligt” att köpa begagnat eller låna böcker från biblioteket för man vet ju faktiskt inte vart de har varit. Dessutom har pappret blivit läbbigt och det luktar skumt. För honom är det nytt som gäller.

Jag tänker tvärt om när det gäller böcker. Jag gillar att böckerna har en historia innan jag får dem och inte alltid är splitternya. Det betyder inte att jag inte köper nya böcker. Ibland kan man ju bara inte vänta och det är ju så mycket mer tillgängligt än second hand. Dessutom är många av de äldre upplagorna så mycket vackrare än nytryckta. Man kan också de på det hea ur miljösynpunkt. Återvinning!

Att bibliotek finns är ju helt underbart. Det är något speciellt med att få strosa bland hyllorna, plocka så många man vill ha och sedan kunna gå ut med dem utan att bli ruinerad. Enda kruxet är att hålla koll på lånetider 😉

6 thoughts on “Nya eller gamla böcker?

  1. Jag köper nog ca 2-3 nya böcker om året och ca 50 second hand/låna på bibliotek – man behöver ju inte ta just dem som ser äckliga eller förstörda ut 🙂

  2. Jag känner några stycken som resonerar likadant. Själv lånar jag nästan enbart böcker på biblan, både ljudböcker och vanliga böcker, och jag tycker inte att det är något problem.

    När jag var yngre och som barn och tonåring var på biblan fanns det väldigt många riktigt slitna böcker på biblioteket och dom var inte alltid så fräscha. Men idag är det så mycket nyinköpt på biblan så det är inte alls samma sak.

  3. En bok tycker jag ändå ska se och kännas läst. Det är lite charmen med böcker. Men självklart behöver böckerna inte vara sunkigare än sunkigast men de böckerna verkar i alla fall bibliotekarierna på mitt bibliotek vara bra på att gallra bort.

Kommentera

