Ett hål i själen – Första delen i serien Tre

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om bokserier så är detta första delen i en serie av ganska många böcker. Jag tror det är ett tiotal än så länge. Skrev i det inlägget att jag blev lite trött och missmodig när jag märkte att jag, om jag vill läsa vidare i serien, måste börja leta delar och så vidare. Det låter kanske som jag inte gillar boken, men det gör jag faktiskt.

Detta är en rysare/deckare och vi får följa fyra tjejer INNAN en av dem kommer att hittas mördad. Tycker det är ett bra driv i historien och det är spännande att följa tjejernas liv och hur de  samtidigt som de är vänner och har varit det sen de var små, ändå har lite hemliga liv och utvecklas åt olika håll. Dessutom finns det biroller i boken som jag tror kommer att få större betydelse längre fram såsom deras lärare som flörtar med killarna i klassen, samt den nya killen med den mystiska bakgrunden.

En ung flicka hittas död, flytande i den lilla insjön vid Dypdal. Hon är naken och inlindad i plast. Hon har blivit mördad av någon hon kände.

Så börjar den nya ungdomsserien TRE. Tiden vrids tillbaka tre veckor och mordets förhistoria rullas upp dag för dag. Bara en sak är säker Den mördade är en av de fyra huvudpersonerna: Vilde, Nora, Trine eller Benedicte. Men vem av dem? Och varför?

Tycker tjejerna i serien speglar våra ungdomstjejer idag. Varje dag i jobbet möts jag av dispyter mellan tjejer som uppstår på grund av att de börjar utvecklas åt olika håll och därmed skaffar sig olika intressen och nya vänner. Tonen i boken tror jag kan tilltala tonåringar på ett bra sätt samtidigt som den speglar detta med att vara tonåring (känslor, kärlek, alkohol och fester) på ett bra sätt.

Det som är värst med boken är att den har en cliffhanger av värsta slag och att historien verkligen inte är slut. Det känns som om det är en roman som har blivit uppstyckad i delar. Har inte kommit vidare till del två än (den har bibblo K lånat ut) men med tanke på cliffhangern så kommer det vara som att fortsätta läsa där del ett slutade. Något som kan bli jobbigt om det har gått för lång tid mellan del ett och två.

Lämna en kommentar