Nick & Norahs oändliga låtlista – Rachel Cohn, David Levithan

För ett tag sen gav jag mig in kast med Nick and Norahs oändliga låtlista. Jag hade fått lite delade meningar om den, men var ändå övervägande positiv till boken. Den gjorde mig heller inte besviken. Boken handlar om kärleken i dess olika former hos unga vuxna. Kärleken till musiken oc de som utövar den. Hur man helt kan uppgå i musiken och låta den äga dig. Det är också den nya förälskelsen i att träffa någon som får en att bli yr och knäpp.

Nick:

Jag vet precis vad som kommer att hända och jag vet att jag måste göra någonting – vad som helst – för att förhindra det. Så jag, den halvtrista basisten i det halvdåliga queercorebandet, vänder mig till tjejen i flanell som jag inte ens känner och säger:

”Jag fattar att det här kommer att låta konstigt, men skulle du ha någonting emot att vara min flickvän de närmaste fem minuterna?”

Norah:

Hon kommer rakt emot mig. Nej nej NEEEEEEEEEEEJ. Herregud, jag gör vad som helst för att hon inte ska känna igen mig och börja prata med mig. Pojkvän till undsättning!

Jag besvarar icke-bögens fråga genom att lägga handen om hans nacke och trycka hans ansikte mot mitt.

En natt i New York. Nicks och Norah möts vid midnatt och sedan korsas deras vägar igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställen gör natten näst intill oändlig.

Vartannat kapitel är skriven ur Norahs synvinkel och man får lära känna henne och hennes omgivning. Vartannat ägnas åt Nick där han försöker utreda sina känslor och tankar över musik, ex och den där nya tjejen han möter. Boken utspelar sig under en enda natt i deras liv och hur musiken och tillfälligheter för dem samman.

Rekomenderas varmt.

4 thoughts on “Nick & Norahs oändliga låtlista – Rachel Cohn, David Levithan

  1. Åh ja, jag älskar den här. Många av mina kompisar tycker att den är lite snurrig, men jag fångas upp av den. Den är verkligen musik, en enda natt utspelar den sig på. Helt magisk.

  2. Ping: Lucka åtta: Litteratur med musikaliska inslag « Massor av ord…

Kommentera

