Tänk vad ett tips eller annan blogg kan göra för läslusten.

Jag samlar böcker på hög, men det är långt ifrån ofta jag är riktigt sugen på att läsa just de böckerna som ligger olästa i hyllan. Men så fort jag får ett tips från vänner eller andra bloggare får jag helt plötsligt ett stort sug att läsa dem igen och vips hamnar de överst i högen. Tänk att andras åsikter kan göra så mycket.

Detsamma gäller inköp/lån av nya böcker. Det är sällan som jag bara står och skummar igenom hyllorna som jag gjorde förr utan nu stöter jag snarare på titlar och författare som andra bloggare har skrivit om eller vänner tipsat om och så plockar jag dem istället.

De böcker som just nu seglat upp i topp i min olästa hög är:

  • Låt den rätte komma in – John Ajvide Lindqvist (via blogg)
  • Den andra syster Boleyn – Philippa Gregory (via vän)

Nya författare jag är sugen på är definitivt Linwood Barclay som det talats vitt och brett om på många bloggar i boksfären.

2 thoughts on “Tänk vad ett tips eller annan blogg kan göra för läslusten.

  1. Ja, bloggar är superbra! Ofta får man tips om böcker man annars aldrig skulle få för sig att läsa och inser att de är kanon. Bok.nu är en sida jag är medlem på och den rekommenderar jag verkligen till alla.

  2. Har just läst Låt den rätte komma in och den var förvånansvärt bra måste jag säga……jag som inte läst skräck förut blev faktiskt förvånad, men inte rädd iofs. Fast på film måste det ju ha gått att göra kusliga saker. Hm måste kanske se den ändå……..

Kommentera

