Fjodor och jag…

Dostojevskij och jag har kommit på god fot med varandra igen. Jag har till och med låtit honom få göra mig sällskap på balkongen och tagit mig fram till andra delen. Även om jag inte är lika diciplinerad och duktig i min läsning av Brott och straff som en viss fröken S så finns det i alla fall hopp om att jag kommer att ta mig igenom! När jag väl tar mig samman och läser är den ju faktiskt riktigt underhållande men blir det för psykologiskt och ångestladdat (vilket jag antar att det kommer att bli) lär jag få hålla honom på avstånd igen.

3 thoughts on “Fjodor och jag…

  1. Det är det psykiska och ångestladdade som är det jobbiga med boken. Fast den samtidigt är helt fantastiskt bra.

    Men jag måste erkänna att jag drömde mardrömmar under tiden jag läste den. Jag VAR Raskolnikov på nätterna.

    Och jag antar att Dostojevskij är väl värd en eloge för att han lyckades få mig till detta. Ytterst sällan drömmer jag om det jag läser, men det här var flera nätter.

  2. Det är ju ”det psykiska och ångestladdade” som gör boken så bra. Det är fascinerande att följa hur Raskolnikov blir alltmer övertygad om, att han snart ska gripas och hur han tror, att allahan möter är övertygade om hans skuld.
    Det är full möjligt att läsa den som en psykologisk thriller även om Dostojevskijs syfte var att lyfta fram dem kristna tron och att den som ångrar sin skuld alltid kan bli förlåten.

    M V H

    Petter Eremiten

  3. Ja, jag håller med dig Petter Eremiten. Det är jobbigt, men samtidigt det som gör boken oerhört bra. Jag gillade den skarpt. Otroligt lätt att leva sig in i (uppenbarligen) även om det inte direkt är något man själv upplever… Kanske är det för att det är så tydliga känslor, känslor som man själv känner igen sig i i andra tillfällen i ens eget liv.

Kommentera

