Deluxe – Anna Godbersen

Manhattan 1899. I en värld av lyx och bedrägeri – lever några ungdomar farligt, skandalösa liv. Med sin fina familjs goda rykte att tänka på tvingas den unga, vackra och mycket omsvärmade _Elizabeth Holland att välja mellan sina familjeplikter eller den sanna kärleken. Den förbjudna kärleken. Men så händer det oförutsägbara; hennes hästekipage välter i en skarp kurva och Elizabeth – flickan vars lyxiga leverne livat upp stadens skvallersidor – kastas ur och drunknar i strömvirvlarna från Hudsonfloden. Hela New York sörjer hennes bortgång och rykten tar fart. Var det en vanlig olycka, eller fanns det de som hade allt att vinna på att Manhattans mest firade celebritet försvann …?

Det här var inte en bok jag gillade och jag tror mycket av det beror på baksidetexten i det är fallet. På baksidan står det om en socitetsflickas drunkande i Hudsonfloden och som jag väntade på denna drunkningen. När det togs upp så fick jag uppfattningen om att drunknandet skulle få en betydligt mer central roll i boken, men nej. Däremot får man följa socitetslivet i Manhattan år 1899. Intriger, hemliga kärleksmöten, klänningar och sociala regler.  Lite tråkigt i längden när jag väntar på drunkningar och mysteriet kring den försvunna flickan. Boken gör mig lite misledd och får mig osökt in på diskussionen kring baksidetexter. Ska man läsa dem eller ska man strunta i det? Hur gör ni? Jag brukar vara en sådan som alltid vänder på boken för att läsa om den. Förutom när jag får en bok i näven och någon säger till mig att den här är bra. Då brukar jag lita på det.

 Det finns två böcker till om Elizabeth Holland och människorna runt henne, men just nu känns de inte speciellt lockande.

Kommentera

