Maj Bylock – Still going strong

Är det någon som har tänkt på att Maj Bylock har skrivit barn- och ungdomsböcker sedan 1969 och att hon redan innan dess hade skrivit läromedel sedan början av 60-talet. Det är ju smått otroligt egentligen. Inte har hon legat av sig heller. I veckan som gått har jag läst Maj Bylocks Fågelprinsen som är den första boken i en serie vars tredje del kom ut så sent som i somras. Jag fastnade direkt i berättelsen precis som jag gjorde när jag läste hennes tidigare böcker (t.ex. Karusell och kärleksbrev och Häxans dotter) när jag gick i mellanstadiet. Kanske är det delvis på grund av att hennes böcker ofta utspelar sig i historisk miljö som de ständigt hittas av nya läsare. Dessutom har de ett driv som leder framåt utan sega partier.  Fågelprinsen utspelar sig bland kelter och romare ett par hundra år f.Kr. och insprängt i den spännande berättelsen finns myter och sagor som en del av handlingen.

Maj Bylock is still going strong och jag hoppas att hon får fortsätta med sitt berättande länge till.

Fågelprinsen

One thought on “Maj Bylock – Still going strong

Kommentera

